Fix4ICT

Veilig Surfen op het Internet

Doelgroep:
Leerlingen van klas 7-8 (basisschool) en klas 1-2 (middelbare school)

Duur:  90 minuten

Doelstellingen:
– Leerlingen begrijpen wat veilig surfen inhoudt.
– Leerlingen kunnen beveiligde websites herkennen.
– Leerlingen weten hoe ze hun privacy online kunnen beschermen.

Workshop Indeling:

Introductie (10 minuten)

Activiteit:

Korte quiz over internetgebruik (bijv. “Ja of Nee” vragen).

Doel:

Peilen van voorkennis en het belang van veilig surfen introduceren.

Wat is Veilig Surfen? (15 minuten)

Uitleg:

Definitie van veilig surfen en waarom het belangrijk is.

Discussie:

Voorbeelden van online gevaren (phishing, malware, etc.).

Herkennen van Veilige Websites (20 minuten)

Activiteit:

Groepsopdracht om verschillende websites te beoordelen.
– Leerlingen bekijken een lijst van websites en bepalen welke veilig zijn.
– Bespreek kenmerken van veilige websites (bijv. HTTPS, slotje in de adresbalk).

Privacy Bescherming (20 minuten)

Uitleg:

Wat is persoonlijke informatie en waarom moet je het beschermen?

Activiteit:

Rollenspel waarin leerlingen situaties naspelen waarin ze hun persoonlijke gegevens moeten beschermen.

Tips voor Veilig Surfen (15 minuten)

Discussie:

Bespreek praktische tips voor veilig internetgebruik, zoals:
– Gebruik van sterke wachtwoorden.
– Wees kritisch over informatie die je online vindt.
– Denk na voordat je iets deelt.

Afsluiting en Vragen (10 minuten)
Samenvatting:

Belangrijkste leerpunten herhalen.
– *Q&A*: Tijd voor leerlingen om vragen te stellen.

Benodigdheden:

– Projector en scherm voor presentaties.
– Laptops of tablets voor groepsopdrachten (indien beschikbaar).
– Werkbladen met websites voor de beoordelingsactiviteit.

Evaluatie:

– Feedbackformulier voor leerlingen om hun mening over de workshop te geven.
– Optionele quiz na de workshop om de kennis te testen.

Resultaat:

Leerlingen hebben inzicht gekregen in veilig surfen en zijn beter voorbereid om verantwoord online te handelen!